دیگر نزدیک موبایل تان نخوابید؛ هشدار تازه کارشناسان حوزه سلامت

از نخستین روزهای حیات تلفن های همراه، شمار محدودی از فعالان محیط زیست و البته برخی دانشمندان نسبت به آسیب های پنهان این دستگاه ها که به خاطر استفاده از انرژی RF برای برقراری ارتباط با برج های مخابراتی ممکن است متوجه انسان شود، هشدارهایی دادند.

آنها در واقع نگران بودند که پرتوهای غیریونیزه بتواند به سلول های بدن نفوذ کرده و آسیب هایی را به وجود بیاورد و در نتیجه آن خطر ابتلا به سرطان مغز و سر نیز بالا برود. اما در جایی دیگر، دانشمندان این احتمال را رد کردند چراکه داده های موثقی در تایید آن موجود نبود.

حالا اداره بهداشت عمومی ایالت کالیفرنیا در اقدامی عجیب بازنگری هایی را روی این رویکرد انجام داده و به مردم خصوصا کودکان هشدار داده که از تلفن های همراه [در هر زمان که امکان دارد] دوری نمایند. این اداره همچنین راهنمایی هایی را برای کاهش میزان قرارگیری افراد در معرض پرتورهای RF منتشر کرده است.

دکتر کارن اشمیت مدیر این دپارتمان در همین رابطه گفت:

با وجود آنکه علم همچنان در حال توسعه است نگرانی هایی در میان کارشناسان سلامت و مردم در رابطه با حضور دراز مدت در مجاورت تلفن های همراه مطرح شده است.

در دستورالعمل های صادر شده توسط این اداره، جدای از سرطان مغز و سر، انرژی RD به خاطر ایجاد ناباروری، سردرد و اختلال در حافظه و یادگیری مورد سوال بوده است.

اما انتشار این گزارش به همین سادگی ها هم رخ نداده؛ در سال ۲۰۱۴ میلادی گزارشی منتشر شد که نشان می داد Joel Moskowitz مدیر مرکز سلامت خانواده و اجتماع دانشگاه برکلی کالیفرنیا اداره بهداشت کالیفرنیا را به خاطر امتناعش از انتشار دستورالعملی مشابه که در سال ۲۰۰۹ میلادی تدوین کرده بود، مورد پیگرد قانون قرار داد. دادگاه نیز رای را به نفع شاکی صادر کرد و اوایل ماه مارس گذشته سازمان سلامت عمومی کالیفرنیا پیش نویسی از این راهنمایی ها که در واقع نسخه به روز شده ای از گزارش سال ۲۰۱۵ آن محسوب میشود منتشر نمود.

دستورالعمل های فعلی نسبت به نسخه قبلی اندکی فراگیرتر هستند و دربرگیرنده گام هایی برای پشگیری از برخورد با فرکانس های رادیویی می شوند. برای مثال در آنها ذکر شده که:

  • موبایل را دور از بدن خود نگه دارید
  • شبها موقع خواب آن را در کنار خود نگذارید
  • وقتی هم با موبایل تان کاری ندارید هدست های خود را بردارید
  • در زمان ضعیف بودن سیگنال ها از موبایل استفاده نکنید
  • برای استریم موسیقی، ویدیو و یا دانلود فایل های بزرگ هم از ابزارهای دیگری غیر از تلفن های همراه بهره بگیرید (لازم است اشاره کنیم که درکلیه این فعالیت ها میزان انرژی RF ساطع شده از تلفن های همراه بیشتر از هر زمان دیگری می شود).
  • همچنین به کاربران توصیه شده از محصولاتی که ادعا می کنند این پرتو را مهار مینمایند استفاده نکنند چراکه برخی از آنها حتی ممکن است عکس این عمل کنند و سطح تماس شما را بالا ببرند.

البته هنوز این سوال همیشگی پابرجاست که در مورد خطرات احتمالی تلفن های همراه باید حرف چه کسی را باور کرد. سازمان بهداشت جهانی از یک طرف انرژی RF را به عنوان عامل محیطی کلاس ۲B طبقه بندی کرده؛ بدان معنا که احتمالا می تواند برای انسان سرطان زا باشد. در عین حال اما گزارشات سازمان غذا و داروی آمریکا حکایت از آن دارد که شواهد علمی به دست آمده در این رابطه آنقدر نیست که بتوان ارتباطی میان قرار گرفتن در معرض این پرتو ها و مشکلات مربوط به سلامتی یافت.